همه چیزهایی که باید درباره آسیب های ACL بدانید

رباط صلیبی قدامی یا ACL بخشی از زانو است. آسیب به ACL یکی از آسیب های رایج، جدی و دردناک زانو  می باشد.

سه استخوان درشت نی،ران و کشکک درزانو جمع شده اند. چهار لیگامنت کمک می کنند که این استخوان ها در راستای راست قرار گیرند. در حالی که تاندون استخوان را به عضله متصل می کند غضروف به عنوان یک جذب شوک عمل می کند و باعث حرکت آسان می شود.
ACL یکی از دو رباط صلیبی شکل است که ران را به زانو متصل می کند و به ثبات زانو کمک می کند. در مورد علل و نشانه های آسیب ACL، و همچنین گزینه های درمان، در اینجا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

آسیب ACL چیست؟

آسیب ACL زمانی رخ می دهد که ACL  که ران و درشت نی را پیوند می دهد، فراتر از ظرفیت خود کشیده شده و پاره  گردد. این نوع آسیب اغلب در طول ورزش فعال رخ می دهد که شامل پریدن و شروع  و توقف های سریع و ناگهانی است. بیش از 70٪ آسیب های ACL بدون تماس و یا ضربه به زانو رخ می دهد.

در ایالات متحده از هر ۳۰۰۰ نفر یک نفر به آسیب ACL  دچار می شود. بسیاری از افرادی که این نوع آسیب را تحمل می کنند، جوان و فعال هستند. آسیب های ACL در زنان نیز شایعتر از مردان است، حتی در میان کسانی که ورزش مشابهی دارند.
هنگامی که یک فرد آسیب ACL را تجربه می کند  قسمت های دیگر زانو از جمله غضروف، تاندون ها و استخوان ها دچارآسیب می شود.

علائم

همراه با درد قابل توجه، یکی از علامت کلیدی  آسیب ACL یک صدای ناگهانی است که در لحظه ای که ACL پاره شده و یا کشیده می شود رخ می دهد. علائم آسیب ACL می تواند شامل موارد زیر باشد:
درد
ورم
مشکل یا ناتوانی در باز کردن زانو
ناراحتی هنگام راه رفتن
درد در اطراف زانو
ناتوانی در قرار دادن وزن روی پا
یک احساس که زانو ممکن است از بین برود

علل

اگر چه هر فردی با هر سن و سطح آمادگی جسمانی ممکن است دچار آسیب ACL شود، این صدمات معمولا در طول فعالیت های زیر روی می دهد

  • شروع، توقف و یا تغییر جهت های ناگهانی در حین حرکت

  • ضربه به زانو، به ویژه از بغل

  • کشش بیش از حد زانو

آسیب های ACL در حین ورزش هایی رایج است که شامل چرخش و پیچش زیاد باشد مانند:

  • فوتبال

  • تنیس

  • راگبی

  • اسکی

  • بسکتبال

    انواع پارگی

    پزشکان براساس شدت، آسیب ACL را به گروههای زیر تقسیم کرده اند:

    • اسپرین درجه ۱: در این سطح، ACL هنوز هم می تواند زانو را پایدار نگه دارد، اما لیگامنت به شدت کشیده شده است

    • اسپرین درجه ۲:  که همچنین پارگی جزئی نامیده می شود، این شامل کشش ACL  تا نقطه ای که آن را سست می کند.

    • اسپرین درجه ۳: همچنین به عنوان یک پارگی کامل لیگامنت شناخته شده است  دراین حالت زانو بی ثبات می شود.
      به گفته آکادمی آمریکایی جراحان ارتوپدی، پارگی جزئی نادرتراز یک پارگی کامل است.

    تشخیص

    یک پزشک برای بررسی میزان آسیب، محدوده حرکت زانوی آسیب دیده را بازانوی دیگر ارزیابی می کند قبل از این مبادرت به تشخیص بیماری کند.

    آنها ممکن است از اشعه ایکس برای جست جوی نشانه های آسیب استخوان استفاده کنند و یا از MRI  برای پیدا کردن علائم ونشانه های آسیب به بافت نرم مانند َACL کمک بگیرند.

    معالجه

    پس از آسیب ACL پزشک ممکن است توصیه کند به:

    • بالا بردن پا بالاتر از سطح سر
      استفاده از یک بسته یخ (بسته به حوله) به زانو

    • مصرف ایبوپروفن برای کاهش درد و تورم

    • دیدن متخصص برای ارزیابی و درمان

    رویکردهای درمان، بسته به شدت آسیب و سن و آمادگی فرد متفاوت است. برای جوانان و دیگر افراد سالم، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند تا اطمینان حاصل شود که فرد بتواند فعالیت خود را به طور کامل از سر بگیرد. جراحی برای آسیب ACL شامل استفاده از دوربین های مینیاتوری و برش های کوچک است. این روش کمتر تهاجمی آرتروسکوپی نامیده می شود..

    معمولا یک جراح بخش آسیب دیده ACL را حذف می کند و یک لیگامنت جدید را در محل قرار می دهد. این لیگامنت پیوندی می تواند از بدن فرد آسیب دیده و یا از یک اهدا کننده برداشته شود و یا ممکن است مصنوعی باشد.

    محققان در حال مطالعه روش های جدیدی مانند bio-enhanced repair برای بهبود عمل جراحی ACL و کاهش هر گونه خطر مرتبط با بیماری آرتروز هستند. اگر پزشک جراحی را توصیه نکند و بخواهد زانو را فیکس کند درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    •  استفاده از عصا برای کاهش وزن بر روی زانو

    • پوشیدن بریس برای حمایت و تثبیت زانو

    • انجام تمرین فیزیکی برای تقویت عضلات در پا و بازگرداندن طیف وسیعی از حرکت

    بهبود و ریکاوری

    برای افرادی که ورزش می کنند، ممکن است ۷ تا ۹ ماه طول بکشد تا آماده شوند که به فعالیت های خود بازگردند. در طول فرآیند بازیابی، ممکن است فرد نیاز به استفاده از عصا یا زانوبند داشته باشد. فیزیوتراپی برای بهبودی از آسیب ACL حیاتی است. تمرینات کششی آرام و تمرینات قدرتی می تواند به افراد کمک کند در:

    • تسکین درد و تورم

    • انعطاف پذیری و افزایش  دامنه حرکت 

    • تقویت اطراف زانو و  بالا و پایین پا

    • تجسم حس تعادل

    پیشگیری

    در حالی که همیشه نمی توان از آسیب ACL جلوگیری کرد، توصیه های زیر ممکن است مفید باشد.

    • یادگیری بهترین تکنیک های پریدن، فرود، و چرخش

    • تقویت عضلات پا

    • تقویت و تثبیت مرکز، باسن و لگن

     

    چشم انداز

    مرد ارشد با جراحی زانو که دارای فیزیوتراپی است

     

    گرچه ممکن است چند ماه طول بکشد تا  آسیب ACL بهبود پیدا کند با درمان و مراقبت صحیح  اکثر افراد قادر به بازگشت به فعالیت های منظم خود می باشند.

    با این حال پارگی ACL احتمال ابتلا به آرتروز در زانوی آسیب دیده را بیشتر می کند .برای کاهش خطر آسیب زانو در آینده، مردم می توانند این کارها را انجام دهند:

    •  فیزیوتراپی درمانی

    • تمرینات قدرتی

    • تمرینات عصبی عضلانی در پریدن و چرخاندن، و همچنین تعادل و چابکی

    خلاصه

    آسیب های ACL شایع و جدی است. اکثر این صدمات در طی ورزش رخ می دهد که شامل شروع و توقف ناگهانی، چرخش و پریدن است. زنان بیشتر در معرض خطر آسیب های ACL نسبت به مردان قرار دارند.

    درمان آسیب ACL ممکن است محدود به درمان فیزیوتراپی و حمایت از زانو باشد، اما پزشک ممکن است جراحی را برای افراد فعال تر توصیه کند.بازیابی از آسیب ACL  ممکن است بیش از ۷ ماه طول بکشد تا فرد بتواند دوباره ورزش کند.

 

شبکه های اجتماعی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.