ضربان قلب چربی سوزی: هر آنچه را که باید بدانید

ضربان قلب چربی سوزی قرار است ضربانی باشد که در آن قلب فرد باید در هر دقیقه بزند تا به حداکثر چربی سوزی برسد. متخصصان بدن سازی و افرادی که به دنبال شکل گرفتن اندام خود هستند اغلب در مورد ضربان قلب چربی سوزی صحبت می کنند. برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، ضربان قلب چربی سوزی می تواند  یک ایده عالی به نظر برسد.
در حالی که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این روش در درجه اول چربی را می سوزاند، عوامل بیشتری وجود دارد که فرد هنگام کار باید در نظر بگیرد.

ضربان قلب چربی سوزی چیست؟یک مرد ضربان قلب خود را اندازه می گیرد تا ببیند چربی زیادی که می سوزاند چقدر است

ضربان قلب یک فرد هنگام ورزش شروع به افزایش می کند. ضربان قلب یک فرد اغلب نشانگر خوبی از شدت ورزش یا فعالیتی است که انجام می دهد. هنگام نشستن یا دراز کشیدن ، ضربان قلب یک فرد معمولاً ۶۰-۱۰۰ ضربان در دقیقه است . این میزان ضربان قلب در حال استراحت است.

هنگامی که یک فرد ورزش می کند ، ضربان قلب آنها شروع به افزایش می کند. حداکثر ضربان قلب یک فرد بالاترین ضربان قلب است که شخص  در حین تمرینات با شدت بالا با اطمینان می تواند به آن برسد. بیشتر افراد زمان کوتاهی می توانند در این شدت کار کنند زیرا حفظ آن دشوار است.
ضربان قلب چربی سوزی ظاهراً بین این دو حد قرار دارد. هنگامی که فرد به فعالیت خود در این ضربان ادامه می دهد بدن آنها بیشتر از قند و سایر کربوهیدرات ها، چربی ذخیره شده را می سوزاند. در نتیجه افراد معمولاً هنگام ورزش تلاش می کنند برای سوزاندن بیشتر چربی ها به منطقه حداکثر ضربان قلبی چربی سوزی برسند.

نمودار و نحوه محاسبه

یک معادله برای فهمیدن حداکثر ضربان قلب و ضربان قلب چربی سوزی وجود دارد. ضربان قلب چربی سوزی بر اساس حداکثر ضربان قلب است. لازم به ذکر است که این معادلات برای تعیین ضربان قلب در  کودکان مناسب نیستند.
برای محاسبه حداکثر ضربان قلب ، فرد باید سن فعلی خود را از ۲۲۰ کم کند . به عنوان مثال، حداکثر ضربان قلب یک فرد ۴۰ ساله ۱۸۰ ضربه در دقیقه است.
برای محاسبه ناحیه ضربان قلب چربی سوزی ، فرد باید حد بالا و پایین را تعیین کند. حد بالایی ۷۰٪ و حد پایین حدود ۵۰٪ حداکثر ضربان قلب می باشد.
با استفاده از همین مثال ضربان قلب چربی سوزی یک فرد ۴۰ ساله بین ۹۰ (۵۰٪ از ۱۸۰) و ۱۲۶ (۷۰٪ از ۱۸۰) ضربان در دقیقه است.
افرادی که علاقمند به افزایش استقامت و قدرت قلبی عروقی هستند، اغلب در سطوح بالاتر آموزش می بینند. گاهی اوقات این سطح از فعالیت منطقه قلبی و عروقی نامیده می شود  افرادی که برای افزایش عملکرد تمرین می کنند ، اغلب با شدت  70 تا ۸۵ درصد از حداکثر ضربان قلب خود تمرین می کنند.

نمودار زیر تجزیه و تحلیل ضربان قلب بر اساس سن شخص را نشان می دهد.


آیا این شیوه مؤثر است؟

اگرچه ناحیه ضربان قلب چربی سوزی برخی از مزایا را دارد  اما دارای برخی از محدودیت ها نیز می باشد و ممکن است برخی افراد بیش از حد به آن اعتماد کنند. ایده منطقه ضربان قلب چربی سوزی مبتنی بر چگونگی سوخت و ساز بدن هنگام ورزش است. به طور کلی، هرچه ضربان قلب بیشتر باشد بدن چربی بیشتری را در مقایسه با سایر کالری ها مثل کربوهیدرات ها می سوزاند.
این امر باعث شده است تا بسیاری از افراد بر این باور باشند  که رسیدن و ماندن در ناحیه ضربان قلب چربی سوزی بهترین راه برای سوزاندن چربی و کاهش وزن است. با این حال، واقعیت پیچیده تر از این حرف هاست.
طبق یک مطالعه قدیمی از سال ۲۰۰۹ ، ضربان قلب بهینه برای سوزاندن چربی در واقع بین ۶۰.۲ تا ۸۰ درصد حداکثر ضربان قلب است. نویسندگان همچنین دریافتند که این مناطق ضربان قلب همپوشانی قابل توجهی دارند و افراد تا زمانی که ورزش کنند می توانند نتایج مشابهی را در هر ضربان قلبی بدست آورند. شورای ورزش آمریکا (ACE) می گوید که افراد باید نسبت به تکیه بیش از حد بر ضربان قلب چربی سوز احتیاط کنند. ACE خاطرنشان کرد که محاسبه حداکثر ضربان قلب بر اساس ۲۲۰ بسیار دقیق نیست، زیرا بسیاری از عوامل نسبت به سن میزان تناسب اندام فرد را تعیین می کنند. آنها پیشنهاد می کنند که یک فرد باید با مربی بدن سازی همکاری کند تا بتواند توانایی های ورزشی خود را تعیین کند.
ACE همچنین نمودار ضربان قلب خود را دارد که مناطق ضربان قلب را بر اساس سن و میزان تناسب اندام فرد نشان می دهد. ACE نیز مانند نویسندگان مطالعه ۲۰۰۹ به این نکته اشاره می کند که  شخص بدون توجه به اینکه در حین ورزش در کدام منطقه قلبی است چربی می سوزاند. احتمالاً تفاوت کمی در این مناطق وجود دارد برای فردی که  هدف آن سوزاندن چربی به منظور کاهش وزن است .با این وجود برای برخی توجه به ضربان قلبشان در هنگام ورزش می تواند به آنها در حفظ شدت و سرعت  آنها کمک کند اگر فعالیت به اندازه کافی چالش برانگیز نباشد.
افراد قبل از شروع برنامه جدید ورزشی همیشه باید با پزشک خود صحبت کند. پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند سطح ضربان قلب سالم و نکات دیگر را برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند توصیه کنند.

خلاصه

ضربان قلب چربی فرد در طیف وسیعی از ارزش ها بر اساس سن آنها قرار می گیرد. با این وجود افراد بدون توجه به ضربان قلبشان هنگام ورزش ، کالری و چربی می سوزند. فردی که علاقه به چربی سوزی دارد باید اهداف خود را با پزشک در میان بگذارد ، که می تواند براساس نیاز و سطح آمادگی جسمانی ، تمرینات و ضربان قلب ایمن را توصیه کند.

 

 

شبکه های اجتماعی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.