وجود خستگی سریع شاید نشانه ای از وجود مسائل قلبی در آینده باشد

تحقیقات جدید نشان می دهد ، افرادی که به راحتی با ورزش بسیار سبک خسته می شوند، بیشتر از سایرینی که همان سطح خستگی را تجربه نمی کنند، در معرض خطر بیماری های قلبی_عروقی قرار دارند.
این مطالعه که در مجله انجمن قلب آمریکا آمده است، به بررسی ۶۲۵ نفر از افراد با میانگین سنی ۶۸ سال پرداخت. تیم تحقیق نشان داد افرادی که به راحتی خسته می شوند شانس بالاتری در ابتلا به بیماری های قلبی _ عروقی دارند. ابتدا محققان با استفاده از دو فرمول مختلف ۱۰ سال پرخطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی را محاسبه کردند. سپس ۴.۵ سال بعد آنها هر شرکت کننده را با آزمون ارزیابی کردند که شامل “یک پیاده روی بسیار کند” بود. هر فرد مجبور شد ۵ دقیقه در تردمیل با سرعت ۱.۵ مایل در ساعت راه برود. این تست ورزش به منظور بررسی “چاق بودن” آنها بود.
محققان پس از مطالعه تمام داده ها دریافتند که کسانی که از سالها قبل امتیازات قلبی و عروقی بالاتری داشتند ، بیشتر احتمال داشتند گزارش دهند که این کار ساده فیزیکی خسته کننده است. جنیفر شرک  نویسنده مطالعه که استاد دانشکده گروه اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی جانس هاپکینز بلومبرگ در بالتیموراست می گوید: “حتی اگر شما  به دلیل داشتن یک نوزاد تازه متولد شده در خانه که یک فعالیت بسیار ساده ای محسوب می شود، خسته می شوید باید سلامت قلب و عروق خود را جدی بگیرید” .

خطرات بیماری قلبی عروقی رو به افزایش است

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)  بیماری قلبی و عروقی (CVD) علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. در حالی که تعداد فعلی مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی – عروقی زیاد است  کارشناسان معتقدند که این تعداد در ۱۵ سال آینده از ۱۷.۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۲۳.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ در سراسر جهان افزایش می یابد.(لینک)
برآورد انجمن قلب آمریکا (AHA) ۸۵.۶ میلیون نفر در ایالات متحده با بیش از یک نوع CVD وجود دارد و نزدیک به نیمی از این بزرگسالان ۶۰ سال یا بالاتر هستند.(لینک).
CVD یک اصطلاح گسترده است که می تواند به چندین شرایط مختلف اشاره داشته باشد. روش های مختلفی برای کاهش احتمال ابتلا به CVD وجود دارد.

تغذیه مناسب بخش مهمی از داشتن یک سیستم قلبی و عروقی سالم است. این یعنی مصرف غذاهایی که شامل چربی اشباع نشده،چربیهای ترانس وسدیم کم باشند. همچنین مصرف میوه و سبزیجات ، غلات سبوس دار، ماهی چرب، آجیل ، حبوبات و دانه ها بسیار حیاتی است.
همچنین فعال بودن جسمی بسیار مهم است. هدف WHO برای حفظ قلب سالم این است که حداقل هر هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش بی هوازی متوسط ​​مانند پیاده روی سریع انجام دهید.
بسیاری از افراد  هفته را به ۵ جلسه ۳۰ دقیقه ای تقسیم می کنند. از طرف دیگر ، آنها می توانند برای مدت زمان ۷۵ دقیقه ورزش هوازی با شدت زیاد مانند تند راه رفتن یا دویدن، این رژیم را عوض کنند.

پیامدهای مطالعه

دکتر سلیم ویرانی استاد قلب و عروق در کالج پزشکی بیلور در هیوستون ، که در این مطالعه شرکت نکرده است  با انتقاد از این آخرین تحقیقات ابراز کرد. وی خاطرنشان می کند که محققان در ابتدای مطالعه میزان خستگی پذیری  (fatigability) را اندازه گیری نکرده اند که به آنها اجازه  دهد این دو آزمایش را ۴.۵ سال بعد مقایسه کنند.
با این حال شرک می گوید که مردم می توانند از این علائم به عنوان علامتی استفاده کنند که باید توجه بیشتری به سلامت قلبی عروقی خود داشته باشند و احتمالاً تغییراتی ایجاد کنند که می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد.
مردم دوست ندارند بشنوند ، درست بخورید و ورزش کنید.” این دو مورد از بزرگترین توصیه های بهداشت عمومی است و ما می گویم تقریباً به هر شرایطی مربوط می شود. اما این درست است. ”
شرک نتیجه می گیرد: “افرادی که قادر به حفظ وزن خود هستند ، سطح فعالیت خود را حفظ می کنند ، تمایل دارند [کمتر] اثر خستگی و مطمئناً خطر قلبی عروقی با گذشت زمان داشته باشند.”

 

 

شبکه های اجتماعی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.