در مورد خستگی عضلانی چه می دانید

 

خستگی عضلانی علامتی است که حرکت را از حالت عادی سخت تر می کند. برخی از افراد احساس دردناک در عضلات دارند. آنها همچنین ممکن است دائما احساس خستگی کنند و فاقد انرژی لازم برای انجام کارهای روزمره باشند. ورزش یکی از دلایل اصلی خستگی عضلات است. برخی از شرایط سلامتی  می تواند باعث خستگی عضلانی از جمله دیستروفی عضلات شود.
چندین روش درمانی برای رفع خستگی عضلات از جمله مکمل های غذایی یا کافئین موجود است. دراین مقاله علل و درمان های احتمالی برای خستگی عضلانی را مرور می کنیم.

چه عواملی باعث خستگی عضلات می شود؟

فعالیت شدید و پیری دو عامل اصلی خستگی عضلات هستند. اما چندین بیماری می توانند سبب خستگی عضلانی شوند. این بیماری ها شامل موارد زیر است:

  • سرطان

  • سکته مغزی

  • رابومولیولیز

  • چاقی

  • بیماریهای التهابی مانند ورم مفاصل

  • سپسیس(عفونت خون)

  • سوختگی

  • ایدز

  • نارسایی مزمن کلیه

  • دیستروفی عضلانی

درمان خستگی عضلات

هنگامی که خستگی عضلات در نتیجه فعالیت شدید یا پیری است درمان معمولاً غیر ضروری است. در موارد دیگر، پزشک سعی خواهد کرد علت اصلی خستگی عضلات را شناسایی کرده و درمان را ارائه دهد. نمونه ای از این موارد در مواردی است که پزشک در صورتی که چاقی باعث خستگی عضلات می شود، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم را توصیه می کند. باید توجه داشته باشد که با کاهش وزن و به مرور زمان خستگی عضلات  بهتر می شود.
دستورالعمل رسمی برای درمان خستگی عضلات وجود ندارد. اما برای افرادی که دچار خستگی عضلانی از فعالیت شدید یا پیری هستند ، چندین راهکار وجود دارد.

محصولات مصنوعی

آمفتامین ها، افدرین و کافئین محصولات مصنوعی هستند که مقاومت در برابر خستگی عضلات را تقویت می کنند. این محصولات بعضا در ورزش برای افزایش کارایی متداول هستند. در سال ۲۰۰۵ ، آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ گزارش داد که بیش از نیمی از موارد سوء مصرف مواد در ورزش شامل آمفتامین و افدرین است. از طرف دیگر، کافئین هنوز هم در ورزش قانونی است و تأثیر مشابهی روی عضلات دارد. دوز بالای کافئین می تواند عملکرد ورزشی را درحین ورزش افزایش دهد. کافئین پس از چندین نوع ورزش مانند دویدن یا تمرین با وزنه می تواند به کاهش خستگی عضلات کمک کند.

محصولات طبیعی

چندین محصول طبیعی همچنین می تواند به فرد هنگامی که دچار خستگی عضلات  ناشی از  ورزش یا پیری است کمک کند. جینسنگ گیاهی است با دارای فوایدی برای سلامتی است ازجمله  تسکین خستگی عضلات.
یکی از بررسی های مربوط به سال ۲۰۱۷ نشان داده شد  که جینسنگ قرمز می تواند عملکرد عضلات در افراد را هنگام تمرین وزنه بهبود بخشد.
سیر همچنین ممکن است باعث کاهش خستگی عضلات شود. در  همان بررسی  سال ۲۰۱۷ گزارش شده که سیر خام باعث افزایش مدت زمان اجرای موش ها بر روی تردمیل و افزایش سرعت بهبودی آنها می شود. مقاله تحقیقاتی در پزشکی تجربی و مولکولی همچنین نشان می دهد که سیر می تواند تحمل نسبت به دویدن روی تردمیل را در افراد مبتلا به بیماری قلبی افزایش دهد .

مکمل های تغذیه ای

سه ماده اصلی مکمل های غذایی برای خستگی عضلات وجود دارد:

۱ –  مکمل های غذایی

مکمل های غذایی شامل محصولاتی مانند مولتی ویتامین ها یا روغن ماهی هستند . کمبود مواد مغذی خاص در رژیم غذایی می تواند منجر به مشکلات عضلات شود. به عنوان مثال ، کمبود ویتامین D می تواند باعث خستگی عضلات شود. مکمل های غذایی می توانند به تأمین مواد غذایی کافی برای سالم نگه داشتن عضلات کمک کنند.

۲ –مکمل های  ارگونوژنیک

بسیاری از افراد برای بهبود عملکرد ماهیچه ها از مواد ارگوژنیک مانند کراتین در ورزش استفاده می کنند. این یک اسید طبیعی است که به تأمین انرژی عضلات در حین حرکت کمک می کند. کراتین در غذاهایی مانند گوشت قرمز و غذاهای دریایی وجود دارد همچنین به عنوان یک مکمل در دسترس است.

  3- مکمل های ورزشی

مکمل های  ورزشی حاوی انواع مختلفی هستند که انرژی لازم را برای عضلات فراهم می کنند و عملکرد را بهبود می بخشند. به عنوان مثال ، نوشیدنی انرژی زا Red Bull حاوی مخلوطی از کربوهیدرات ها، تورین و کافئین است. این محصولات ممکن است ادعا داشته باشند  که به کاهش خستگی عضلات کمک می کنند  اما شواهد علمی کافی برای این ادعاها وجود ندارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

یک متخصص بهداشت و درمان می تواند آزمایشاتی را انجام دهد تا علت خستگی عضلات را مشخص کند. کسی که دچار خستگی عضلانی است در صورتی که نتیجه ورزش یا پیری نباشد باید با پزشک صحبت کند. متخصصان بهداشت و درمان می توانند تاریخچه پزشکی را ارزیابی کرده و آزمایش هایی را انجام دهند تا علت آن مشخص شود.
در برخی موارد، خستگی ماهیچه ها می تواند نشانه ای از یک وضعیت بهداشتی اساسی باشد. بدون توجه به مراقبت های پزشکی، شرایط می تواند بدتر شود و مشکلات بعدی ایجاد کند.

شبکه های اجتماعی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.